Sådan får du bedre søvn

1) Sørg for at din madras og seng passer perfekt til din vægt og højde.

 

2) Det kan være en god idé at falde i søvn til behagelig musik, men brug timeren på musikanlægget og TV–et, således at du ikke skal afbryde din søvn for at slukke.

 

3) Brug kun soveværelset til sex og søvn, således at du på det ubeviste plan altid forbinder soveværelset med disse to ting og ikke al mulig andet.

 

4) Hav så vidt mulig faste senge- og stå-op-tider alle dage (også i weekenden), således at kroppen kan finde en fast døgnrytme.

 

5) Undgå små sovepauser i løbet af dagen, fordi det forstyrrer kroppens tilvænning til et fast søvnmønster.

 

 

6) Sørg for en behagelig temperatur i soveværelset.

 

7) Undgå at spise og drikke større mængder mad, kaffe, cola m.v. lige inden du lægger dig.

 

8) På den anden side skal du heller ikke gå sulten i seng – så kan det være en god idé med en lille natmad og en kop beroligende the.

 

9) Et varmt bad lige inden du lægger dig kan virke sløvende og dermed hjælpe til en hurtigere søvn.

 

10) Husk regelmæssig motion, men ikke lige før sovetid.